Sport Norge satser stort i Norge

I september ble den nye fagsportkjeden Sport Norge lansert. Eierne bak tør å satse, og har som navnet tilsier ambisjoner om at det skal bli en nasjonal kjede.

Fra venstre: Even Andreas Nilsen, Odd Arne Larsen, Malin Tøsdal

Tekst: Janne Rosenberg, Cox Bergen AS
Foto: Trude Brun Wilhelmsen, TBW Foto AS

– Vi følte det var et potensiale i sportsbransjen ingen andre hadde sett. Sport Norge har en kompakt kjedeadministrasjon og vi dropper grossistleddet, det er ute i butikkene pengene skal tjenes, sier daglig leder og medeier Odd Arne Larsen.

Vil bli en nasjonal fagsportkjede

Kjeden startet med seks butikker, alle tidligere MX Sport-butikker i Bergensområdet. Sport Norge har nå også etablert seg med to butikker i Bodø, og er i dialog med butikker rundt om i landet. Bak satsingen står Larsen fra Fana sammen med brødrene Tor-André og Jan Frode Skeie fra Os, alle gründerne bak de tidligere MX Sport-butikkene.

– Ambisjonen er å øke til 20-30 butikker innen utgangen av 2018. Målet er at vi klarer å gjennomføre satsingen om å bli en nasjonal fagsportkjede, og at det blir en suksess, sier Larsen.

I løpet av den korte tiden siden lanseringen av Sport Norge har de fått mange positive tilbakemeldinger, men også møtt noen utfordringer.

– Vi har fått veldig god respons fra markedet, både fra kunder, butikker og leverandører. Samtidig tar det tid å komme dit vi vil. Vi kjøper opp lokale butikker når vi utvider, men selv om de lokale eierne blir medeiere videre skal vi eie minst 51 % av butikkene. Det er mye følelser knyttet til å gi fra seg majoriteten av aksjene.

Lokalt fokus

MX Sport-butikkene i Bergen har vært kjent for å støtte lokale lag og organisasjoner, og det fortsetter Sport Norge med, over alt der de har butikker. I dag samarbeider de med 25 klubber. Klubbene får tilknytning til en lokal sportsbutikk hvor klubbkolleksjonen blir presentert og tilgjengelig for medlemmer til rabattert pris. Sport Norge er en synlig sponsor som deltar på cuper og også arrangerer en egen fotballcup.

– Klubbsatsingen vår er en sponsing av nærmiljøet. Vi ønsker å gi tilbake, og være en samarbeidspartner. Dette er en viktig del av den lokale profilen vår, sier Larsen.

Godt konsept for bedrifter

Bedriftssatsingen er også viktig for Sport Norge, og de samarbeider i dag med rundt 200 bedrifter i Bergensområdet, og tilbyr et bredt spekter innenfor sport- og turutstyr.

– Vi mener vi har et godt konsept for bedrifter. Vi tilbyr rabatter til ansatte mot at vi får gi tilbud på profilvarer. De ansatte får goder, og bedriftsledere får tilbud. Vi tror vi lykkes med det fordi det er en vinn-vinn situasjon, sier Larsen.

Mellom2Stoler traff rett i hjertet

Sport Norge har gjennom Nordic Arena utviklet et samarbeid med Mellom2Stoler.

– Mellom2stoler var et prosjekt som traff oss rett i hjerte og vekket et engasjement hos oss. Etter første møte med SENSE var vi overbevist om at dette var noe vi ville støtte og bidra til. Å belyse et slikt tema er enormt inspirerende, og et flott initiativ av SENSE PKT, sier Malin Tøsdal.

I januar skal Mellom2Stoler arrangere en aktivitetssamling for barn med ADHD på Skjelbreid Poiree i Hålandsdalen, og her trår Sport Norge til for å få inn sponsormidler og bidrar med utstyr.

– Vi i Sport Norge hjelper de å lage deltakert-skjorter med sponsorer på, og overskuddet blir lagt i sponsorkassen deres. Dette med logoer og sponsorer er noe vi jobber mye med, og vi er glade for å kunne hjelpe de med det. Vi har fått med en del sponsorer, men ønsker flere. Vi hjelper de også med utstyr de trenger til blant annet rebuser og hinderløyper, og gir de greie priser på annet utstyr, forteller Even Andreas Nilsen.

Nytt magasin

Sport Norge har også hatt et samarbeid med Cox Kommunikasjonsbyrå om et nytt magasin som ble lansert på åpningsfesten for butikkene. Her har Cox stått for design og det meste av innhold. – Samarbeidet med Cox har vært en positiv overraskelse. Vi er kjempefornøyde med magasinet, og vi har fått gode tilbakemeldinger fra ansatte, leverandører og samarbeidspartnere. Det viser at selv om Bergen er en liten by er det mulig å få nye bekjentskaper som kan gi fruktbare samarbeid, avslutter Larsen.