Proffice bytter navn til Randstad

I januar kjøpte Randstad Holding alle Proffice sine virksomheter i Norge, Sverige, Danmark og Finland. Randstad Holding er et globalt bemannings- og rekrutterings konsern, og dette kjøpet gjorde at de ble Nordens nest største leverandør av HR-tjenester.

I fjor passerte Proffice og Randstad samlet en milliard kroner i omsetning i Norge, og er den fjerde største aktøren i det norske markedet for HR-tjenester, ifølge en pressemelding.

– En naturlig konsekvens av oppkjøpet, er at merkevaren Proffice forsvinner for godt. Det skjer fra og med 7. november. Men selskapet og organisasjonen gjenoppstår like raskt i ny drakt, nå som Randstad, forteller administrerende direktør Eivind Bøe.

Han skal lede «nye» Randstad i Norge. Bøe varsler at den globale HR-kjempen nå skal feste et enda tydeligere grep om det norske markedet.

«Nye» Randstad vil ha rundt 1500 ansatte, med kontorer i 19 norske byer.

– I Bergen er det 16 ansatte. Sammenslåingen gir større muligheter, siden Randstad er et av verdens største konsern innen HR. Det vil bli mer og mer digitalt fremover, noe som vil gi både kunder og ansatte større muligheter, avslører Stian Misje, salgskonsulent for bygg og anlegg i Randstad.

I høst kjøpte også Randstad Holding Monster Worldwide Inc, som er verdens ledende aktør for nettrekruttering.

– Arbeidsmarkedet endrer seg raskt. Gjennom oppkjøpene styrkes vår evne til å knytte enda flere mennesker til enda flere jobber, også på tvers av grensene. Dermed styrkes vi til fortsatt å ligge i front i den digitale og menneskelige ressursutviklingen, og hele tiden tilby forbedrede løsninger til kunder og arbeidssøkende kandidater, sier Eivind Bøe.

Ønsker å være nummer èn
Proffice etablerte seg for første gang i Norge i 1985. Randstad etablerte seg i Norden i 2004, og fikk fire år senere fotfeste i Norge gjennom oppkjøp av en lokal nisjespesialist.

– Randstad har en klar vekststrategi gjennom oppkjøp, og ønsker å være nummer èn eller to i alle de lokale markedene der vi opererer. Gjennom denne sammenslåingen vil Randstad kunne utnytte vekstpotensialet som fortsatt ligger i et fragmentert, norsk marked. Våre konkurrenter får et større og sterkere selskap å konkurrere mot, og kunder og kandidater får bredere tilgang på nye konsepter og muligheter, sier Bøe.