Horisont kjøpesenter leder an i Bergen

Kun tre år etter åpning har Horisont allerede blitt en suksesshistorie med milliardomsetning. Men historien kunne fått en brå slutt før den i det hele tatt hadde startet. 

Tekst: Janne Rosenberg, Cox Bergen AS 
Foto: Trude Brun Wilhelmsen, TBW Foto AS

Horisont er det første kjøpesenteret i Bergen bygget fra grunnen av på over 30 år, og senteret ble bygget på rekordtid.  Fra byggestart til åpning 13.november 2014 tok det kun 1,5 år, men veien frem til selve byggestarten var lang.

Historien om Horisont begynner helt tilbake i 2006, da Coop sammen med eksterne samarbeidspartnere kjøpte tomten hvor de ønsket å bygge et 8.000 kvadratmeter stort Obs! hypermarked. Området skulle ha et tilsvarende stort parkeringsområde, samt et knippe mindre butikker i byggets andreetasje.

Da fylkesmannen så planene, var svaret «nei». Geografisk befinner området seg helt i grensen for hvor det er lov å etablere handel, og basert på eiernes daværende forslag, ble allmenn ferdsel og bebyggelse på og rundt området prioritert. For medeierne var det på tide å tenke alternative løsninger. Ville de få gjennomslag dersom senteret selv tilrettela for bil- og fotgjengerferdsel i området, om de tilfredsstilte høye miljøkrav, og i tillegg bygget leiligheter på toppen av kjøpesenteret? Fylkesmannen sitt svar var «ja».

Horisont åpnet i 2014 med et 40.000 kvadratmeter stort kjøpesenter, delt på midten av en utendørs gågate og torgområde. På utsiden av senteret er det etablert veinett med rundkjøring, hvor bilister enkelt kan kjøre rett inn i senterets 24.000 kvadratmeter store innendørs parkeringshus. I 2015 var de 170 leilighetene på taket av senteret innflyttingsklare. 

– Når vi først fikk godkjenning til å bygge, var vi nødt til åpne til julehandelen 2014. Vi åpnet 13. november, og har siden da aktivt valgt å prioritere kundetilfredsheten og dannelsen av samhold både i lokalmiljøet i Åsane, og ikke minst blant alle som leier og jobber på Horisont. Ved å skape en vinn-vinn situasjon for alle, mener vi at senteret har de premissene som skal til for å gjøre det godt, sier senterleder Jeanette Heggland.  

Stort vareutvalg og miljøfokus Alle som var involvert i planleggingen av senteret var enige om at senteret skulle ha en bred miks av leietakere, og dermed et godt utvalg av produkter og tjenester som passer for alle aldre og behov. – Med våre 73 ulike leietakere, så har vi oppnådd dette. Vi ønsket også fortrinnet med å ha gratis innendørs parkering, og at vi skulle være god på spisesteder. På Horisont finner man blant annet den eneste Egon restauranten i Åsane, den eneste Jordbærpikene i Bergen, og den eneste sushi restauranten med sushi-tog i Bergen, sier hun.

Miljøfokus var også et viktig punkt. Horisont er bygget som et såkalt passivhus, og har et miljøvennlig fokus med god kildesortering og energiforsyning. – Med mindre bruk av energi på oppvarming, nedkjøling og lys, samt nøye sortering av avfall, ønsker Horisont å være en fremtidsrettet bedrift i forhold til miljøvennlighet, og dette er vi veldig stolte av, sier Heggland.   

Et møtested På kort tid er Horisont blitt et naturlig møte- og handelssted i regionen og i 2017 forventer Horisont en omsetning på 1,4 milliarder, en økning på 100 millioner mot 2016. – Vi er det 5. største senteret i Bergensregionen – og har siden åpningen hatt en vekst og utvikling som er langt bedre enn markedsveksten i bransjen, sier senterlederen fornøyd. Hovedgrunnen til suksessen er i følge Heggland god butikkmiks og dyktige medarbeidere som får kunden til å trives og komme tilbake. – Vi har fra dag én hatt fokus på å skape og opprettholde god kommunikasjon, fremsnakking og dugnadsånd innad i senteret og ut mot kundene, slik at hver individuelle butikk og senteret som helhet skal gjøre det godt. Vi er også stolte over å ha skapt over 600 nye arbeidsplasser i Åsane. På Horisont har vi fra første dag ønsket å tilby kunder en annerledes opplevelse. Horisont skal være et senter for alle, og kunden er sjefen, understreker hun.  

Horisont ønsker ikke bare å være et handelssted, men også et møtested hvor venninner møter hverandre på kafé og hvor spisestedene er åpne utover senterets åpningstider. – Her skal folk gå på restaurant på en søndag, ta seg et glass vin på kvelden, eller møtes på torget. Vi liker også veldig godt å lage arrangementer og temadager, og arrangerer blant annet Horisontlekene i forbindelse med skolestart, hvor mange hundre barn deltar hvert år, sier hun.

Å ta samfunnsansvar i lokalmiljøet har også vært en viktig strategi for Horisont. Blant annet støtter senteret Natteravnene i Åsane, og sponser Åsane Fotball fra de yngste spillerne til 1. divisjonslaget. Horisont tar også i mot forespørsler om aktiviteter og utstillinger, og ønsker musikere, kunstnere og andre arrangementer velkommen. – Det er også viktig for oss at vi har et godt samarbeid med skoler og barnehager i vårt nærmiljø. Det er viktig for oss å være en god nabo, og å engasjere oss i nærmarkedet. Siden vi er ja-mennesker, så finner vi omtrent alltid en måte å få ting til å skje på, smiler Heggland.

Gjev nominasjon I fjor, knappe to år etter åpning, ble Horisont nominert til årets norske kjøpesenter av Nordic Council of Shopping Centres sammen med Jekta Storsenter i Tromsø og Amfi Orkanger. Juryens begrunnelse for nominasjonen var at Horisont har utmerket seg med spennende arkitektur, miljøvennlige og innovative løsninger, og at senteret blant sterk konkurranse i markedet har lykkes i å etablere seg med et stort, dynamisk senter med tilbud som kunder ønsker seg. I tillegg scoret senteret høyt på kundetilfredshet, og har hatt en enorm omsetningsvekst. – Å bli nominert til årets kjøpesenter i 2016 var både motiverende og inspirerende. Det skapte en veldig intern vinnerkultur, og ikke minst stolthet hos alle medarbeidere, sier Heggland. Tilslutt var det Jekta Storsenter som stakk av med seieren om å bli Norges beste kjøpesenter.

Gode erfaringer med Nordic Arena Nylig ble Horisont medlem i Nordic Arena, noe som har vært svært nyttig i følge senterlederen. – Her treffer vi mennesker fra andre bransjer. Det gir oss både påfyll og inspirasjon. Alle vi har blitt kjent med så langt er svært kunnskapsrike, motiverende, inkluderende og blide mennesker. I nettverket får vi også godt innblikk i hva som rører og beveger seg i verden utenfor kjøpesenterbransjen. Noe som er svært nyttig for oss, sier hun, og kan fortelle at de allerede har gjort business med andre i nettverket.  – Vi har i den korte tiden vi har vært med i nettverket allerede rukket å gjennomføre en av ledersamlingene våre hos Birte og Sølvi. Dette var stor suksess, og kommer garantert til å bli gjentatt. Ole Bull Huset er profesjonell til fingerspissene og oser av positiv energi. Birte ledet oss gjennom dagen på en suveren måte fra start til slutt, sier hun.

Høstens ledersamling ble gjennomført hos Scandic Flesland – også her ble de godt tatt i mot og hadde en topp dag med godt faglig påfyll. I forbindelse med Sykkel-VM og besøk av Petter Northug og Alexander Kristoff var Horisont på Hos Cornelius Sjømatrestaurant. Her var også Coop sin toppledelse sentralt med. – Alle skrøt uhemmet av både sted, atmosfære og mat. Jeg er overbevist om at Alf holdt et foredrag Petter og resten av gjengen sent vil glemme. Vi har også samarbeidet med Cox kommunikasjonsbyrå; et samarbeid som har vært fruktbart og lærerikt. Vi er blitt tilført nye kreative idéer og har fått mye ny kompetanse innen bruk av sosiale medier. Her må jeg få skryte av Tore og hans engasjement og innstilling, sier Heggland.

Ellers jobber Horisont med å utvikle løsninger for senteret sammen med Datametrix. Et spennende samarbeid de håper skal bidra til videre utvikling av Horisont – men dette ønsker de ikke å si noe mer om på nåværende tidspunkt. Det er også flere aktører i nettverket som de tenker det kan være aktuelt å innlede samarbeid med.  

– Hva er planene framover for Horisont? – Å utvikle senteret gjennom fortsatt å satse på medarbeiderne, holde servicenivå i verdensklasse, og etablere nye konsepter både innen handel og opplevelse. Vi skal jobbe for at Horisont skal bli det beste og mest miljøvennlige kjøpesenteret i Norge. Vi er ett av få nye kjøpesentre i Norge og har hatt solid vekst siden oppstarten. Planen er å vokse betydelig de neste årene!