Har hatt stor nytte av nettverket Nordic Arena

NorEngros K.J Brusdal var et av de første medlemmene i Nordic Arena nettverket, og daglig leder Ruth Brusdal kan fortelle at medlemskapet har betydd mye positivt for bedriften.  

Tekst: Janne Rosenberg, Cox 
Foto: Trude Brun Wilhelmsen, TBW Foto

– Det har betydd mye. Alt fra det å bli kjent med nye, spennende, interessante og ikke minst veldig dyktige mennesker, til det å få solgt inn konseptet NorEngros, og faktisk tjene penger på det å være et aktivt medlem i Nordic Arena. Dette er jo faktisk misjonen til hele nettverket – vinn/vinn for alle parter. Når vi i tillegg kan ha samarbeid og relasjoner, og kjøpe andre varer og tjenester tilbake fra kundene våre, så er jo dette glimrende, sier Brusdal.

Kremmeren Karl Johan
Det var far og gründer Karl Johan Brusdal som fikk NorEngros K.J Brusdal med i nettverket.
– Vi ble tidlig med i Nordic Arena – som et av de første medlemmene. Min far, Karl Johan Brusdal, er en skikkelig «kremmer». Han er glad i å snakke med folk, og glad i å selge. Han hadde relasjoner da til Kristian Jæger, og slik gikk det til – de snakket sammen, og Karl Johan likte ideen og konseptet. NorEngros har dessuten varer som alle – uansett hva du enn driver med, har behov for, forteller Brusdal.

Da Karl Johan Brusdal i 1988 startet Karl Johan Brusdal Norpapp Emballasjesenter på Arnatveit, sammen med broren Øyvind Brusdal, bestod produktspekteret hovedsakelig av standardkasser, bølgepapp, flytteemballasje, boblefolie, teip og pallesikringsutstyr.  Etter en fusjon i 1994 skiftet bedriften navn til NorEngros K.J. Brusdal AS, og sortimentet ble nå utvidet til også å omfatte produkter og utstyr innen fagområder som kontor og datautstyr, tørk og renholdsprodukter, samt bordmiljø og catering.  Ytterligere investeringer i bedrifter som PapirTornøe, Årdal Kontorsenter og Fargeringens industriavdelingen resulterte både i økt omsetning og flere markedsandeler. Gjennom oppkjøpet av Bergen Medikal i 2004, ble selskapet sitt sortiment utvidet til også å gjelde medisinske forbruksvarer, og i 2012 begynte Norengros K.J. Brusdal også med kontormøbler.

Kunnskap og lojalitet
Firmaet har inngått mange gode avtaler med andre Nordic Arena medlemsbedrifter i løpet av tiden de har vært medlem. Til arrangementer har de benyttet seg av Fjord Line, Ole Bull Scene, Accommodate, Bergen Bowling, Cornelius, Voss Vind og Myrkdalen, og de har kjøpt produkter og tjenester av Safari, TBW Foto, Ide House of Brands, Securitas, Sparebanken Vest, X-Partner, Keyteq, maler Petter Bjarnoll, MX Sport, PWC og Randstad.  I følge Ruth Brusdal er det viktig å ha god oversikt over medlemsmassen for å lykkes med business innad i nettverket.
– Her må man ha kjennskap og kunnskap om medlemmer og produktene og tjenestene deres, og samtidig ha vilje og lojalitet nok til å benytte seg av dem. Hos oss informerer vi om avtalen – ledergruppen er orientert – og innkjøp er orientert. Vi åpner opp for møter med andre medlemmer, slik at de treffer andre beslutningstakere i vårt selskap, og ikke bare den representanten som er med i Nordic Arena. Åpenhet er viktig her. For oss er det også viktig at flere av oss som er beslutningstakere i bedriften – ledergruppen osv, kan delta på enkelte møter og samlinger for å kjenne til «konseptet» og filosofien den er bygget på, sier Brusdal.

– Er det noen samarbeid du vil trekke fram?
Her kunne jeg trukket fram mange, og jeg er redd jeg glemmer noen om jeg lister opp. Men jeg nevner likevel Accommodate og Edvard som en super samarbeidspartner. Vil også igjen trekke frem Fjord Line og Kristian og Atle – fantastisk god oppfølging her. Vårt lange samarbeid med Sparebanken Vest er også veldig bra – og Securitas og Reidun. Ja, jeg kunne nevnt så mange. Ellers må jeg jo også få trekke frem Trine og Kristian – som to fantastisk, inkluderende og veldig dyktige nettverksledere. Uten deres engasjement og iver etter å få gruppen til å arbeide sammen mot felles mål, så hadde ikke Nordic Arena vært det det er i dag, sier Brusdal.

Best på service
Mye har skjedd siden oppstarten til NorEngros K.J Brusdal for 29 år siden. To medarbeidere har økt til 85, og omsetningen på 1,6 millioner i 1988 er forventet å nå 270 millioner i 2017. Den daglige lederen ser lyst på fremtiden og muligheter for videre vekst og salgsglede.
– Ja, vi ser lyst på fremtiden – vi har vekst, og vi tilbyr et produktspekter som rommer det meste de fleste små og store bedrifter trenger i det daglige. Dessuten er vi knallgod på service. Vi har de beste medarbeidere vi kan tenke oss, og det er faktisk service vi jobber med for å bli enda bedre. Det er en tøff konkurransesituasjon for bedrifter som oss, og våre produkter er ikke unike – mange kan levere det samme som oss. Vi er unike på service, vi arbeider med å bli super på det digitale – og på vår kommunikasjon utad, og sist men ikke minst er våre ansatte unike. De er serviceinnstilte, engasjerte og dyktige – og det skal vi bygge bedriftens eksistens videre på. Jeg er så stolt av mine kollegaer, sier hun.

– Vil du anbefale andre bedrifter til å være med i Nordic Arena?
– Ja, absolutt. Men en må være innstilt på at en må yte før en kan nyte, understreker Ruth Brusdal.