Høstsesongen sparket igang med Ingebrigt Steen Jensen

Ole Tobias Lindeberg fra kunst- og kulturhuset Oseana I Os snakket om lederprogrammet de tilbyr på Oseana og som også er en del av Solstrand-programmet hvor ledere får trene og utvikle seg I samhandling med klassisk musikk. Hvordan kommuniserer en dirigent med sitt orkester? Programmet er utviklet i Østerrike, og deltakerne får brynt seg med instrumenter og dirigentrollen.


Mette Jansen fra Jensen Eiendom var inne på temaet med at de nå, I tråd med trend og utvikling, kommer til å satse enda mer på korttidsutleie av kontorplasser for bedrifter som jobber med tidsbegrensede prosjekter.


Sparebanken Vest og Knut Nitter Wie tok oss med på en spennende finansiell reise gjennom tid og utvikling, og hvilke ambisjoner Sparebanken Vest har for vestlandet i fremtiden.


Kveldens hovedforedrag fikk vi fra en energisk og inspirerende Ingebrigt Steen Jensen som snakket om viktigheten av det å bygge god kultur i bedriften. At det er de små tingene som over tid skaper de gode relasjonene. Hvor "hands on er vi egentlig på egen business" og "Hvordan klarer vi å få kundene våre til å bli fans" Var noe av de han utfordret forsamlingen på.

Eksempler trakk han inn fra fotballen: "Nils Arne Eggen kaller en organisasjon for en prestasjonsgruppe. Det er selve kjernen I merkevaren, og du får bare bli med I gruppen hvis du hjelper den til å prestere og bli god" På denne måten viste Rosenborg hvordan de med godt samspill klarte å slå europeiske lag, som hadde lagt flere stjernespillere, ut av europaligaen .

Han minner om at kundene er langt mindre rasjonelle enn de selv

tror. Konkurrenten kan ha et identisk produkt, og da handler det om å selge de beste historiene. Som eksempel bruker han tilgangen på mango-yoghurt i nærbutikken. Kiwi hadde det ikke inne, men det hadde Rimi. Kjøpmannen gjorde alt som sto I hans makt for å skaffe dette produktet for at en enkelt kunde skulle bli fornøyd. Når man regner på hva denne kunden legger igjen I løpet av et år forstår man hvorfor.

I tillegg er en god bedriftskultur viktig for vellykkede merkevarer. Steen Jensen kaller det stammekultur. – Alle mennesker liker å høre til noe som er større enn seg selv. Derfor er det uhyre viktig . bygge opp om samhold og fellesskap på arbeidsplassen.

Og de beste selskapene sørger for at det er moro på jobben. Slik tiltrekker de seg søkere og klarer å holde på sine ansatte, sier Ingebrigt Steen Jensen.