Clear Channel vant anbudet på norske flyplasser.

Nå er det klart at amerikanskeide Clear Channel Norge og Molde-selskapet Reklameservice går seirende ut av anbudskonkurransen, i duell med den fransk-eide rivalen JCDecaux og Egmont-eide Media Direct Norge. Clear Channel sikrer seg dermed alle de store lufthavnene mens Reklameservice skal håndtere reklamen på fire flyplasser.

- Vi kan bekrefte at vi har besluttet å tildele reklamekontrakten til Clear Channel for følgende lufthavner: Oslo, Stavanger, Bergen, Trondheim, Bodø og Tromsø. Reklameservice fikk tildelt reklamekontrakten for følgende lufthavner; Kristiansand, Haugesund, Ålesund og Evenes, forteller medieansvarlig ved Oslo Luftavn (OSL), Joachim Wester Andersen.

Reklameflatene på en rekke flyplasser er blitt rustet opp de siste par årene. På OSL blir det færre og større reklameflater når den nye terminalen står ferdig. Avinor legger etter det vi forstår opp til økt digitalisering av sine reklameflater.

- På lufthavnene vil det bli færre og større flater, og en større grad av digitalisering enn tidligere. Dette svarte Clear Channel og Reklameservice på en god måte. Dette gir mange spennende muligheter for annonsører og hvordan sluttproduktet blir kan reisende glede seg til fra og med 2018, sier Andersen.

Kontraktsperioden strekker seg fra 1. januar 2018 til og med 31. desember 2024.

I 2014 inngikk Avinor en avtale med den amerikanskeide utendørskjempen Clear Channel om drifting og salg av reklameplasseringer på samtlige flyplasser, med unntak av OSL. Clear Channel hadde imidlertid Gardermoen i porteføljen fra før, så dermed sikret selskapet seg full kontroll over norsk flyplass-reklame. Nå beholder Clear Channel altså de store flyplassene de neste åtte årene.

Reklameservice har fra før flyplasskontraktene for Sogn og Fjordane og Møre og Romsdal.

På OSL økte omsetningen i 2015 sammenlignet med året før, opp 7,4 prosent til 50,5 millioner. På to av de største flyplassene har det imidlertid skjedd et dramatisk fall i omsetningen de siste årene, Bergen Lufthavn, Flesland, og Stavanger Lufthavn, Sola. I andre norske storbyer er det også nedgang fra 2014 til 2015.

Det ble omsatt reklame på norske flyplasser for nesten 80 millioner kroner i 2015 . Det er en nedgang på 5,3 prosent fra året før.

Reklameomsetning på Oslo Lufthavn:

År 2012 2013 2014 2015
Omsetning 39.600.000 44.300.000 47.000.000 50.500.000


Reklameomsetning ved øvrige norske flyplasser:

Flyplass 2013 2014 2015
Stavanger 13.700.000 16.200.000 8.800.000
Bergen 11.100.000 6.600.000 8.000.000
Trondheim 7.000.000 6.700.000 5.800.000
Bodø 1.000.000   800.000   700.000
Tromsø 1.500.000 1.700.000 1.200.000
Kristiansand 2.000.000 1.700.000 1.800.000
Ålesund 1.900.000 1.900.000 1.700.000
Harstad/Narvik   500.000   200.000   100.000
Haugesund 1.000.000   900.000   600.000
Kilde: Avinor